zijninhetnu.nl

zeegezicht

ZijninhetNu: Wat is meditatie?

Whatever the present moment contains,
accept it as if you had chosen it.
Always work with it,
not against it.

Eckhart Tolle


Gelukkig zijn er steeds meer mensen die beginnen met mediteren en ervaren hier de voordelen van en integreren ze dit in hun dagelijks leven, om ook je geest tot rust te brengen en niet alleen als je slaapt.

Ze beginnen zich langzaam maar zeker te realiseren dat ze niet alleen hun lichaam fit en gezond willen houden maar ook hun geest. Wat sporten is voor je lichaam en in mijn geval hardlopen, is mediteren als het ware voor je geest.

Zelf ben ik al 10 jaar aan het hardlopen en ik loop twee keer in de week hard. Maar dan geef ik mijn lichaam weer een aantal dagen rust van het hardlopen.

Onze geest daarentegen gaat altijd maar door, we piekeren en denken erop los en onze gedachten zijn niet stil te zetten, je kan leren er anders mee om te gaan.

Er is nog altijd een categorie die het misschien wat zweverig vindt, er wat sceptisch over zijn, maar ik probeer steeds meer mensen in de lessen ervan te overtuigen dat hier niets zweverigs aan is, en dat je eigenlijk bezig bent je geest wat rust te geven met verschillende meditatietechnieken die ook voorbijkomen in de lessen.

Je kan zelf in je luie stoel lekker gaan mediteren (dit doe ik zelf ook) en hoef je zeker niet uren voor op een meditatiekussen te zitten.

Jij bent niet je gedachten.


Je gedachten draaien altijd om de toekomst of het verleden. Herinneringen en verwachtingen. Maar hier zit hem het probleem: het verleden bestaat niet meer en de toekomst bestaat nog niet. Deze dingen zijn dus niet de realiteit.

We leven op deze manier constant in een plek die niet bestaat. Een zelfgecreëerde illusie in ons hoofd. Deze opstapelingen van verhalen, illusies, angsten, verwachtingen, teleurstellingen en emoties is wat het ego wordt genoemd.

En meditatie is een gereedschap om je ego (tijdelijk) los te laten. Je traint je vermogen om in het moment te leven, zodat je gelukkiger, liefdevoller, kalmer en bewuster kunt zijn. Je traint je mindfulness, zodat je ook buiten je meditaties meer in het moment kunt leven.

Het enige wat je doet tijdens meditatie is je aandacht richten op het hier en nu. En dat kost moeite, maar oefening baart kunst. Het vereist wilskracht, vaardigheid, training en geduld.

Je gedachten zijn al snel geneigd om af te dwalen en ben je al vaak niet meer in het huidige moment van de dag, zorgen, stress, ziekte, familieomstandigheden, maar ook leuke dingen zorgen ervoor dat je vaak niet met je aandacht in dit moment bent maar gebeurtenissen uit het verleden aan het herbeleven bent, of je bent teveel met de toekomst bezig, negatief of positief.

Het verleden kan je niet meer veranderen, en op de toekomst heb je niet veel invloed en nog geen grip!

Mediteren zie ik daarbij als verlichting. Verlichting van stress, angst, twijfel, verlangen, ontevredenheid, teleurstelling en verwachtingen. Verlichting van ellende en ballast. Ik laat het achter me, waarna m’n onderbewuste het verwerkt.

Hier word ik steeds beter in, omdat ik het dagelijks doe. Meestal tussen de 5 en 20 minuten. Soms langer, soms korter. En ik merk steeds sterker dat ik nog een lange weg te gaan heb, want elke dag is weer anders en beleef ik het weer anders, ook mijn meditatie.

Je bent je gewoon steeds vaker volledig bewust van het moment van NU, en dan volgt de rest vanzelf.

Leven in het nu – meer is het niet. Als dat je constant lukt, dan ben je ‘verlicht’. En hoe vaker het je lukt, des te fijner je leven wordt.

Mindfulness is een levenslange reis over een pad
dat uiteindelijk nergens naartoe gaat,
alleen wie je bent.

Jon Kabat-ZIN


Niets zweverigs, niets mystieks, niets bijzonders. Gewoon zitten en je aandacht op je ademhaling houden. En jezelf zachtjes terugbrengen als je gedachten met je aan de haal gaan. Keer op keer op keer. Net zolang tot het vanzelf gaat.



logo

Wie ben ik

buddha

Yoga

agenda

Agenda

Volg ons via:

facebook
© zijninhetnu algemene voorwaarden privacy verklaring KvK nr. 66797616